неделя, 8 февруари 2015 г.

НИТО ПОД ЗАКОН, НИТО БЕЗ ЗАКОН

1 Коринтяни 9:20 На юдеите станах като юдеин, за да придобия юдеи; на тия, които са под закон, станах като под закон, (при все че сам аз не съм под закон), за да придобия тия, които са под закон.  
21 На тия, които нямат закон, станах като че нямам закон, (при все че не съм без закон спрямо Христа), за да придобия тия, които нямат закон.


 Павел ни говори тук за похватите, които използва, за да придобие души за Христос. Но освен това виждаме тази, на пръв поглед странна комбинация – Павел казва, че не е под закон, но не е и без закон, спрямо Христос.
За да разберем за какво става въпрос, може да ни помогне словото от Евреи 7-ма глава, където авторът ни описва разликата в първосвещеническото служение преди и след Исус Христос:

Евреи 7:12
Защото, ако се промени свещенството, по необходимост става промяна и на закона.
И така, това, че не сме вече под Мойсеевия закон, не значи, че сме без закон, просто този закон вече е друг, не е Мойсеевият, а Христовият, защото го дава самият Христос. И този закон не е вече НАД нас, че ние да сме под него, а ВЪТРЕ в нас, ние го носим в себе си, той е органично свързан с нас, както Христос е в нас.

В Евангелие от Матей, 5-та глава Исус Христос ни показва разликата между двата закона:

Матей 5:21 Чули сте, че е било казано на старовременните: "Не убивай; и който убие излага се на съд". 22 А пък Аз ви казвам, че всеки, който се гневи на брата си [без причина], излага се на съд; и който рече на брата си Рака, излага се на Синедриона; а който му рече: Бунтовни безумецо, излага се на огнения пъкъл.
...27 Чули сте, че е било казано: "Не прелюбодействувай". 28 Но Аз ви казвам, че всеки, който гледа жена, за да я пожелае, вече е прелюбодействувал с нея в сърцето си. 
...31 Още било казано: "Който си напусне жената, нека й даде разводно писмо 32 А пък Аз ви казвам, че всеки, който напусне жена си, освен по причина на прелюбодейство, прави я да прелюбодействува; и който се ожени за нея, когато бъде напусната, той прелюбодействува.  
33 Чули сте още, че е било казано на старовременните: "Не си престъпвай клетвата, но изпълнявай пред Господа клетвите си". 34 Но Аз ви казвам: Никак да се не кълнете; нито в небето, защото то е престол на Бога; 
...38 Чули сте, че е било казано: "Око за око, зъб за зъб". 39 А пък Аз ви казвам: Не се противете на злия човек; но, ако те плесне някой по дясната буза, обърни му и другата. 

...43 Чули сте, че е било казано: "Обичай ближния си, а мрази неприятеля си". 44 Но Аз ви казвам: Обичайте неприятелите си и молете се за тия, които ви гонят;
Определено законът е променен, при първосвещенството на Исус Христос! И ако някой си е мислел, че Мойсеевият закон е бил строг, то Христовият закон е още по-строг!
Защо?
В Мойсеевия закон, греховете можеха да бъдат изкупвани, чрез кръвта на животни, а при определени грехове на обществото беше заповядано да умъртви грешника.
В Христовия закон, ако някоя от телесните ти части дори само те изкушава, без още да си съгрешил – сам трябва да се погрижиш да я отстраниш – да си извадиш окото и да го хвърлиш, да си отсечеш ръката и да я хвърлиш. (Матей 5:29, 30). Това означава, че нито една част от тялото ти, нито здравето и целостта ти не са по-важни от това да не съгрешаваш.



Ако трябва да дадем сравнение между двата закона – Мойсеевият е "детеводител" (Галатяни 3:24), а Христовият е ЕКЗЕКУТОР!
Ако в Новия Завет Мойсеевият закон остана само с функцията да ни показва що е грях (Римляни 3:20), то Христовият закон е с функцията да ни екзекутира – да погуби нашия живот, за да може Исус да ни даде Неговия живот и то ИЗОБИЛНО! (Римляни 6:8; Галатяни 2:20; Йоан 10:10)

Ако някой си е мислел, че Мойсеевият закон е труден за изпълнение, то Христовият закон е НЕВЪЗМОЖЕН за изпълнение! Не и с нашите усилия. Кой е успял с решение на волята си да не мрази тези, които му вършат зло и да се моли за тях? Но с Божията благодат, до която имаме достъп, през разкъсаната завеса  – плътта на Исус Христос, това е възможно. (Евреи 4:16; Евреи 10:20)

Ако същината на закона и пророците (Старият Завет) се състоеше в тези две заповеди (Матей 22:37-39):
 "Да възлюбиш Господа твоя Бог с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичкия си ум".   
"Да възлюбиш ближния си, както себе си".

То същината на Христовия закон се състои в СЪВЪРШЕНСТВОТО.

Това означава, че ако някой си е мислел, че стандартът на Мойсеевия закон е твърде висок, то стандартът на Христовия закон е:

48 И тъй бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият небесен Отец.
ЕТО ТОВА Е ЗАКОНЪТ НА СЪВЪРШЕНСТВО!

Това съвършенство НЕ МОЖЕ да бъде постигнато със спазване на заповеди, правила, норми, закони, съботи, новолуния, записани на камък, или на хартия...

Това СЪВЪРШЕНСТВО е процесът на освещение, дело на Святия Божи Дух, поставен вътре в нас, пишещ Христовия закон (Еремия 31:33; Ереи 8:10; 10:16) върху новите ни, меки сърца (Езекиил 36:26), така че сега не сме ограничавани отвън, от детската кошарка на Мойсеевия Закон, а отвътре, от самата ЛЮБОВ, изляна в сърцата ни, чрез Святия Дух, който ни е даден (Римляни 5:5)! 

Сега не се въздържаме от това, или онова, защото така е писано, или заповядано, а защото Исус толкова ни възлюби, че даде живота Си за нас.
Защото – как да пренебрегнем едно ТОЛКОВА ВЕЛИКО СПАСЕНИЕ? (Евреи 2:3)

Ние не сме под Мойсеевия закон, обаче имаме ДРУГ закон – Христовия закон в сърцата си – ЗАКОНЪТ НА СЪВЪРШЕНСТВОТО!
Законът, чрез който Христос се изобразява вътре в нас (Галатяни 4:19; Римляни 8:29)





Свързани статии:
ЗА КОГО Е ЗАКОНЪТ, НАПИСАН НА СЪРЦАТА

КАКВО ОЗНАЧАВА ЗАКОНЪТ, НАПИСАН НА СЪРЦАТА

ДЕЙСТВИТЕЛНИЯТ БОЖИ ЗАКОН

Няма коментари:

Публикуване на коментар